Kalendarz imprez sportowych

< < Listopad 2018 > >
PnWtrCzPtSoN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

Godlo polski
bip
Orze�
Orze�
Orze�

Chemia

Powiedz mi, a zapomnę. 
Pokaż mi, a zapamiętam. 
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem
. 

/Konfucjusz/

 

 

 

Sprawozdanie z innowacji pedagogicznej:

„Zajęcia warsztatowe z chemii dla uczniów szkół podstawowych”

 

            W ramach innowacji odbyły się cztery zajęcia warsztatowe:

26.05.2015r. – dla uczniów klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr5 pod nazwą „Chemiczne czary”

03.06.2015r. – dla uczniów klas szóstych szkół podstawowych, którzy będą kontynuować naukę w klasie politechnicznej pod nazwą „Zajęcia dla szóstoklasistów”

10.06.2015r. – dla uczniów klasy trzeciej Szkoły Podstawowej nr5 pod nazwą „Chemiczne czary”

11.06.2015r. – dla uczniów klasy trzeciej Szkoły Podstawowej nr8 pod nazwą „Chemia w kuchni”.

Na początku każdych zajęć „mali laboranci” wysłuchali szkolenia na temat bezpiecznego posługiwania się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi. Warsztaty trwały po 60 minut. Przygotowali je i prowadzili uczniowie drugiej i trzeciej klasy politechnicznej. Najstarsi „politechniczni” przygotowali prezentację multimedialną do każdych zajęć, którą wyświetlali i zabawnie komentowali. Pomysły na doświadczenia czerpali z literatury specjalistycznej oraz z Internetu. Wszystkie eksperymenty młodzież testowała na wcześniejszych zajęciach koła chemicznego. Pod „okiem” nauczyciela gimnazjaliści przygotowali komplet odczynników i sprzętu laboratoryjnego dla „maluszków”.

            Goście wykonywali doświadczenia w pięciu grupach cztero- lub pięcioosobowych. Każdy z zespołów korzystał ze swojego zestawu do pracy i miał lidera - gimnazjalistę, który czuwał nad bezpieczeństwem i poprawnością wykonywanych zadań. Do eksperymentów uczniowie wykorzystali m.in. substancje z życia codziennego, np. ziemniak, śmietanę, banana, pietruszkę, w których wykrywali skrobię jodyną. Ocet, „kret” do udrażniania rur, sok z cytryny, proszek do pieczenia, czerwona kapusta posłużyły do „chemicznej tęczy”.

Mali eksperymentatorzy chętnie wyciągali wnioski z wykonywanych doświadczeń, rozwijali w sobie naturalną ciekawość poznawczą. Wykonywanie eksperymentów naukowych w zabawny, ale bezpieczny sposób pokazuje dzieciom, że nauka chemii nauka chemii może być ciekawa, kolorowa i zabawna, dzięki czemu w przyszłości nie zniechęcają się do nauk ścisłych. Okazało się, że część z zaproponowanych ćwiczeń maluchy mogą wykonać w domu, z pomocą rodziców. Pierwszoklasiści i trzecioklasiści z mozołem wykonywali ćwiczenia z wykorzystaniem pipetek, przelewaniem cieczy z probówek. Chętnie słuchali wskazówek asystentów – gimnazjalistów przy trudniejszych zadaniach. Szybko przyswoili nazwy szkła laboratoryjnego i na koniec zajęć bezbłędnie je nazywali. Dla porównania - szóstoklasistów cechowała większa wiedza z przyrody, szybsza praca w grupach i duża samodzielność.

            Zajęcia zawierały elementy pokazu efektownych doświadczeń w wykonywaniu gimnazjalistów. Część z gości chętnie asystowała gimnazjalistom w wykonywanych eksperymentach, np. “lampie Alladyna”, “płonącym banknocie”, “światłach drogowych”. Najbardziej podobały się doświadczenia “wybuchowe” lub “zegarowe”, np.: “sztywna piana”, “ciuchcia”, “lampa Alladyna”, “sztuczna krew”, “płonący banknot”, “świetliki”, “światła drogowe”, “zegar jodowy”.  Spalanie nitrocelulozy, termit czy reakcja glinu z jodem wzbudziły powszechny zachwyt małych obserwatorów.

Gimnazjaliści z drugiej klasy politechnicznej przygotowywali zajęcia w ramach projektu edukacyjnego, a trzecioklasiści chcieli zaprezentować swoja wiedzę chemiczna i umiejętności praktyczne. Drugoklasiści sprawnie pomagali młodszym kolegom i koleżankom. Wszyscy prowadzący i prezentujący doświadczenia dbali o “poprawność chemiczną” swoich wypowiedzi i posługiwali się bogatym słownictwem, dostosowanym do wieku słuchaczy. Każdy z obecnych widział pasję i radość, jaka towarzyszyła gimnazjalistom podczas pracy. Każde zajęcia zostały nagrodzone gromkimi brawami i kończyły się pytaniem, czy za rok też będzie można “bawić się chemią”.

 

 

Anna Szynaka


Urz�d miastaBIPMWCOSiR"Orze�



Projektowanie stron internetowych Malbork
Projektowanie i tworzenie stron www