Kalendarz imprez sportowych

< < Listopad 2018 > >
PnWtrCzPtSoN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

Godlo polski
bip
Orze�
Orze�
Orze�

Logopeda Szkolny

 

Logopeda szkolny

"PAMIĘTAJ, ŻE TO CO MÓWISZ, JEST RÓWNIE WAŻNE JAK TO, CO MÓWISZ I JAK MÓWISZ"

Mowa odgrywa ważną rolę w kontaktach człowieka z ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na kształtowanie się jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający świat, dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia. Każde dziecko chciałoby mówić poprawnie, ponieważ dzieci z wadami wymowy są często narażone na szereg problemów.

Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem,

stymulacją rozwoju mowy,  profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.


 

Zadania logopedy szkolnego:
- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia mowy uczniów,
- diagnozowanie logopedyczne,
- organizowanie pomocy logopedycznej,
- prowadzenie terapii logopedycznej,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli,

- współpraca terapeutyczna z rodzicami.

 

Terapią logopedyczną w naszej szkole zajmuje się logopeda Magdalena Guzow

 

Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu (konieczna wizyta u ortodonty), trudności w nauce, problemy związane z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także zaburzenia emocjonalne i psychiczne.

W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.

Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń, ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii.

Literatura polecana rodzicom

Książki poruszające problematykę wad wymowy i zaburzeń mowy

1. Demel Genowefa, 1979, Wady wymowy, PZL, Warszawa.

2. Gałkowski Tadeusz, Jastrzębowska Grażyna (redakcja), Logopedia tom 1    i 2. Podręcznik Akademicki.

3. Lowe Armin, 1981, Mamo naucz mnie rozumieć, PZWL, Warszawa.

4. Lowe Armin, 1983, Rozwijanie słuchu w zabawie, PZWL, Warszawa.

5. Przesmycka- Kamińska Joanna, 2004, Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym, Wrocław.

6. Przybysz- Piwkowa Maria, Utrwalanie postaci graficznej i postaci fonologicznej wyrazów - propozycja ćwiczeń, w: Przesmycka-Kamińska Joanna, 2002, Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem dzieci z różnymi dysfunkcjami OUN, Wrocław.

7. Sawa Barbara, 1990, Zaburzenia mowy u dzieci, WSiP, Warzsawa.

8. Skorek Ewa, 2003, Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja. Oficyna wydawnicza „Impuls", Kraków.

9. Stecko Elżbieta, 2002, Zaburzenia mowy u dzieci - wczesne rozpoznawanie logopedyczne, wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

10. Styczek Irena, 1979, Logopedia, PWN, Warszawa.

11. Styczek Irena, 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, WSiP, Warszawa.

12. Szumska Jadwiga, 1982, Zaburzenia mowy u dzieci, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.

 


Urz�d miastaBIPMWCOSiR"Orze�



Projektowanie stron internetowych Malbork
Projektowanie i tworzenie stron www