Kalendarz imprez sportowych

< < Listopad 2018 > >
PnWtrCzPtSoN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

Godlo polski
bip
Orze�
Orze�
Orze�

Strona główna
Młodzieżowy Dzień Nauki

 22 maja 2015 roku przedstawiciele naszej szkoły, czyli uczniowie klasy 3m, 3p, 2l oraz 2e pod opieką: A. Bajur, A. Szynaki, A. Olchowik, E. Gałki udali się do Gdańska. Tam w Collegium Biomedicum przy ulicy Dębinki wzięli udział w VIII Medycznym Dniu Nauki. Na młodych miłośników nauki czekało wiele atrakcji i wykładów.

Po rozpoczęciu spotkania odbyły się prezentacje, które następowały jedna po drugiej. Każda z nich dotyczyła innego tematu i prowadzona była przez innego wykładowcę. Wszystkich wykładów wysłuchać było można w sali wykładowej im. prof. S. Hillera, sali seminaryjnej Zakładu Biologii Komórki i sali wykładowej im. prof. Reichera. Ciekawym urozmaiceniem było to, ze niektóre z nich prowadzone były w języku obcym, jak angielski czy hiszpański. Największym zainteresowaniem cieszyły się wykłady: „Cała prawda o wampirach i wilkołakach" dr. hab. Barbary Lewko, „Świat inżynierii biomedycznej" mgr inż. Tomasza Kocejko, a dla tych potrafiących posługiwać się obcym językiem: „A day in the life of a medical student" („Dzień z życia studenta medycyny") oraz „Les maladies les plus bizarres du monde"(„Najdziwniejsze choroby świata"), opracowane przez magistrów Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych. Dla odwiedzających Collegium przygotowane było również prawie 50 stoisk, przy których uczniowie mogli dowiedzieć się nowych informacji o danym zagadnieniu, np. jak zapobiec erozji szkliwa, w jaki sposób wszczepia się implanty, jak zapobiec rakowi piersi, z jakich roślin chronionych robi się leki. Poznali sposób funkcjonowania układu krwionośnego oraz fakty i mity o paleniu elektronicznych papierosów. Mogli oni  również odbyć ekspresowy kurs pierwszej pomocy. Gimnazjalistom niezwykle przypadł do gustu, taki sposób nauki. Bardzo cieszą się, że mogli wziąć udział w takim wydarzeniu. Kto wie, może, któryś z nich będzie właśnie absolwentem Uniwersytetu Medycznego...

Galeria zdjęć


Informacja dla rodziców uczniów klas pierwszych
Podręczniki

 

Wykaz podręczników do klasy II gimnazjum w roku szkolnym 2015/2016

  

J. POLSKI 

 

Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy drugiej gimnazjum. 

 Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia językowego z ćwiczeniami dla klasy drugiej gimnazjum.

Małgorzata Chmiel, Wilga Herman, Zofia Pomirska, Piotr Doroszewski

 W.Herman

Wydawnictwo "Era" Sp. z o.o.

95/3/2009

 

 95/4/2009

HISTORIA

 

Śladami przeszłości 2. Podręcznik do historii dla klasy drugiej gimnazjum

 pod red. Stanisława Roszaka

 Wydawnictwo "Nowa Era" Sp. z o.o.

 60/2/2010

 

WOS

„Dziś i jutro” wiedza o społeczeństwie. Podręcznik z ćwiczeniami dla gimnazjum. Część 2

I. Janicka, A.Janicki, A. Kucia, T. Maćkowski

Wydawnictwo "Nowa Era" Sp. z o.o.

77/2/2010

J. NIEMIECKI

Aha! Neu - 2A i 2B. Język niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami dla gimnazjum. Kurs podstawowy dla początkujących

Anna Potapowicz,

Krzysztof Tkaczyk

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.  

13/3/2009

13/4/2010

J. ANGIELSKI

English in Mind 2. Wydanie egzaminacyjne

 

New Exam Connections 1. Starter

 

 New Exam Connections 2. Elementary

 

 

Herbert Puchta, Jeff Stranks

Barbara Hager,Maja Zaworowska

 

Diana Pye, Joanna Spencer-Kępczyńska, Dariusz Kętla

 Tony Garside, Joanna Spencer-Kępczyńska.

Wydawnictwo Cambridge.         

 

 

Oxford University Press Polska Sp. z o.o

 

 

 

117/2/2012/z1

 

 259/1/2011/z1

 

 

259/2/2011/z1

 

 

J.WŁOSKI

 Rete! Junior B.

 

Marco Mezzadri, Paolo E. Balboni

Wydawca- Guerra   Edizioni Dystrybutor- Italicus

250/2/2009

J.HISZPAŃSKI

Compañeros 2

 

Francisca Castro, Ignacio Rodero, Carmen Sardinero

Sociedad General Española de Librería, S.A. División Libros Avda.

254/2/2012

MATEMATYKA

Matematyka 2. Matematyka z plusem – podręcznik dla klasy drugiej gimnazjum.

 Zbiór zadań do kl. 2 - J. Lech, M.Braun – klasa politechniczna i  architektoniczna

Praca zbiorowa pod redakcją Małgorzaty Dobrowolskiej

J. Lech, M.Braun

 

GWO

168/2/2010

 

FIZYKA

Spotkania z fizyką Podręcznik dla gimnazjum.

Część 2

G. Francuz-Ornat,

T. Kulawik, M. Nowotny-Różańska

"Nowa Era"

Spółka z o.o.

93/2/2010

 

CHEMIA

Chemia Nowej Ery cz.2

Ćwiczenia- chemia Nowej Ery cz.2

J. Kulawik,

T. Kulawik,

M. Litwin

"Nowa Era"

Spółka z o.o.

49/2/2009

 

BIOLOGIA

Puls życia 2. Podręcznik do biologii dla gimnazjum

Zeszyt ćwiczeń „Puls życia”cz.2

Małgorzata Jefimow

 

Wydawnictwo "Era" Sp. z o.o.

58/2/2009

 

GEOGRAFIA

Puls Ziemi. Podręcznik do geografii dla klasy drugiej Gimnazjum. Ćwiczenia

B.Dobosik, A.Hibszer, J.Soja

Wydawnictwo "Era"

5/2/2010

INFORMATYKA

 

Informatyka nie tylko dla uczniów. Podręcznik dla gimnazjum.

 

Edward Krawczyński, Zbigniew Talaga, Maria Wilk. 

Wydawnictwo Szkolne PWN Sp. z o.o.  

172/2009

RELIGIA

„ Jestem z Wami” (nowa wersja). Podręcznik do religii dla klasy II gimnazjum.

Władysław Kubik.

WAM

636/2007

 

Wykaz podręczników do klasy III gimnazjum w roku szkolnym 2015/2016

 

Przedmiot

Tytuł

Autor

Wydawnictwo

Nr dopuszczenia

J. POLSKI 

 

Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy trzeciej gimnazjum. 

 Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia językowego z ćwiczeniami dla klasy trzeciej gimnazjum.

Małgorzata Chmiel, Wilga Herman, Zofia Pomirska, Piotr Doroszewski

 W.Herman

Wydawnictwo "Era" Sp. z o.o.

95/5/2010

 

 95/6/2010

HISTORIA

 

 Śladami przeszłości 3. Podręcznik do historii dla klasy trzeciej gimnazjum

 S.Roszak, A.Łaszkiewicz

 Wydawnictwo "Nowa Era" Sp. z o.o.

 60/3/2011

J.ANGIELSKI

Express Publishing Egzamin Gimnazjalny. Repetytorium. Poziom podstawowy i rozszerzony

 English in Mind 3. Uaktualnione wydanie egzaminacyjne -klasy profilowane

Virginia Evans, Jenny Dooley

 

Herbert Puchta, Jeff Stranks

Barbara Hager,Maja Zaworowska

EGIS Sp. z o.o

 

 Wydawnictwo Cambridge

365/2011

 

 117/3/2013/z1

 

J.WŁOSKI

 Rete! Junior B.

 

Marco Mezzadri, Paolo E. Balboni

Wydawca- Guerra   Edizioni Dystrybutor- Italicus

250/2/2009

J.HISZPAŃSKI

Club Prisma 2

Bueso, P. Cerdeira, M. J. Gelabert, R. Gómez, M. Menédez, C. Oliva, I. Pardo, A. Romero, M. Ruiz de Gauna, R. Vázquez

Wydawnictwo "Nowela" Sp. z o.o.

224/2/2010

J.FRANCUSKI

Amis et compagnie 2

 

Colette Samson

Wydawnictwo "Nowela" Sp. z o.o.

267/2/2010

J.NIEMIECKI

Aha! Neu-3A, Aha! Neu-3B. Język niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami dla gimnazjum. Kurs podstawowy  dla początkujących

Anna Potapowicz Krzysztof Tkaczyk

 

WSiP

 

 

13/5/2011

13/6/2011

 

MATEMATYKA

Matematyka 3. Matematyka z plusem – podręcznik dla klasy trzeciej gimnazjum.

 Zbiór zadań do kl. 3 - J. Lech, M.Braun – klasa architektoniczna i  politechniczna

Praca zbiorowa pod redakcją Małgorzaty Dobrowolskiej

 J. Lech, M.Braun

 

GWO

168/03/2011

FIZYKA

Spotkania z fizyką 3. Podręcznik dla gimnazjum

Spotkania z fizyką 4

G. Francuz-Ornat,

T. Kulawik,                          M. Nowotny-Różańska

"Nowa Era"

Spółka z o.o.

93/3/2010

93/4/2011

CHEMIA

Chemia Nowej Ery.cz.3. Ćwiczenia- chemia Nowej Ery cz.3

J. Kulawik,

T. Kulawik, M. Litwin

"Nowa Era"

Spółka z o.o.

49/3/2010

 

BIOLOGIA

 

Puls życia 3. Podręcznik do biologii dla gimnazjum

 Zeszyt ćwiczeń „Puls życia”cz.3

B. Sągin

A.Boczanowski

M.Sęktas

"Nowa Era"

Spółka z o.o.

58/3/2010

GEOGRAFIA

Puls Ziemi. Podręcznik do geografii dla klasy drugiej Gimnazjum. 

Roman Malarz

 

Nowa Era

5/3/2010

RELIGIA

„Chodźmy razem” (nowa wersja). Podręcznik do religii dla klasy III gimnazjum.

Władysław Kubik

WAM

725/2008

 

 

 

 


 


.

KIERMASZ PODRĘCZNIKÓW


Szkolny kiermasz używanych podręczników

odbędzie się 25.06.2015r. ( czwartek ) po apelu

ok. godz. 9:30

klasy 2 w gabinecie nr 1

klasy 3 w gabinecie nr 5

 


Włochy 2015 - relacja z wyjazdu

27 maja 2015 roku 45 uczniów wraz z  kadrą nauczycieli ( P. Jagodą Dyl, P, Pawłem Radziszewskim i P. Anną Naklicką) wyruszyło autokarem na podbój słonecznej Italii.

Po całonocnej podróży zatrzymaliśmy się w Wiedniu. Stolica Austrii zachwyciła nas swoją architekturą i rozbudowaną linią transportu miejskiego. Tam też zwiedziliśmy Katedrę św. Szczepana, Hoffburg, Plac Marii Teresy i Ratusz. Dzięki Pani przewodnik poznaliśmy prawdziwą historię księżniczki Sissi. Żałowaliśmy, że nie możemy pozostać tam dłużej.

Naszym następnym przystankiem była przepiękna Wenecja, która skradła nasze serca niesamowitymi widokami, otaczającą nas wodą i gondolami. Aby dostać się do tej malowniczej krainy musieliśmy płynąć statkiem, co samo w sobie było ogromną atrakcją i świetnym przeżyciem. Później zwiedzaliśmy Bazylikę Św. Marka, Pałac Dożów, Wieże Zegarową i Most Westchnień. Dużym zaskoczeniem dla nas była Pani przewodnik, która była rodowitą Wenecjanką, a po studiach perfekcyjnie posługiwała się językiem polskim.

W środę czekało nas ogromne przeżycie, a dokładniej audiencja z Ojcem Św. Franciszkiem w Watykanie. Podczas niej papież wspominał o Polsce, a wszystko było przetłumaczone na język polski. Po jej zakończeniu udaliśmy się do Bazyliki Św. Piotra.
Zrobiliśmy sobie tam pamiątkowe zdjęcia, a później przejechaliśmy do miejscowości Tivoli, gdzie po dniu pełnym wrażeń mogliśmy zrelaksować się w ogrodach Tysiąca Fontann. Na początku padał deszcz, jednak po chwili wyszło słońce i mogliśmy w spokoju oddać się otaczającej nas naturze.

W następnym dniu czekało nas wiele atrakcji i zabytków, a za tym też dużo chodzenia-, bo Rzym najlepiej zwiedza się pieszo. Pierwszą częścią naszej wyprawy było Zwiedzanie Rzymu Starożytnego, a w tym wszystkim znane Koloseum, Kapitol, Plac Wenecki i Fora Rzymskie. Następnie przeszliśmy do zwiedzania Rzymu Barokowego: Hiszpańskich Schodów i Fontanny Di Trevi.

W piątek pojechaliśmy do miejscowości Offagna na spotkanie z młodzieżą szkolną, która współpracuje z naszym gimnazjum. Zostaliśmy tam ciepło powitani specjalnie przygotowanym dla nas filmikiem o partnerstwie szkół. Następnie udaliśmy się do Museo dalla Liberazione di Ancona czyli Muzeum Wyzwolenia Ankony, które zostało stworzone przez burmistrza tej gminy w dowód wdzięczności za poświęcenie i wysiłek polskich żołnierzy. Po powrocie do szkoły zostaliśmy ugoszczeni przekąskami i napojami. Dano nam także możliwość zapoznania się z młodzieżą. Dowiedzieliśmy się o ich systemie nauczania, który różnił się od naszego m.in. tym, że nasi rówieśnicy muszą chodzić w sobotę do szkoły i zaczynają wcześniej szkołę podstawową. Spędziliśmy tam przesympatyczny czas i na koniec zaprosiliśmy młodzież, aby odwiedziła wkrótce i nasze gimnazjum.
Jeszcze tego samego dnia odwiedziliśmy Republikę San Marino, gdzie mimo złej pogody większość z nas i tak nie straciła chęci do zakupów.

Nazajutrz pełni sił udaliśmy się do Centrum Rozrywki- Mirabilandii, gdzie mimo deszczowej pogody korzystaliśmy z atrakcji jak tylko się dało. Każdy, kto nie wsiadł, chociaż raz na kolejkę iSpeed powinien naprawdę żałować!

Około 19 wyjechaliśmy autokarem do Polski, gdzie wszyscy po odlotowym dniu zapadli w sen. Po przekroczeniu granicy każdy z nas zjadł obfity posiłek i kilka godzin potem znaleźliśmy się w Częstochowie, gdzie chętni mogli uczestniczyć we Mszy Świętej.
Do Malborka dojechaliśmy około godziny 22, dopiero wtedy dotarł do nas fakt, że to koniec naszej wyprawy, ale na pewno nie koniec naszej przygody z Italią, do której każdy z nas z pewnością zatęskni i wróci.

Galeria zdjęć


MISTRZOSTWA SZKOŁY W PIŁCE RĘCZNEJ CHŁOPCÓW

W maju zostały rozegrane Mistrzostwa Gimnazjum  nr 3

w piłce ręcznej chłopców.

W pierwszej fazie, zespoły podzielone na dwie grupy rywalizowały

o awans do półfinałów.

GRUPA A: 3A, 1B, 1P, 3B

GRUPA B: 2E, 2A, 3M, 2P

1.1P -  AWANS

2.3A - AWANS

3.3B

4.1B

1.3M -  AWANS

2.2E   -  AWANS

3.2P

4.2A

 Po meczach półfinałowych oraz emocjonującym finale, na podium „zameldowały się":

1. 1P

2. 3A

 3. 3M

 


MISTRZOSTWA SZKOŁY W KOSZYKÓWCE CHŁOPCÓW

W maju zostały rozegrane Mistrzostwa Gimnazjum  nr 3

w koszykówce chłopców.

W pierwszej fazie, zespoły podzielone na trzy grupy rywalizowały

o awans do turnieju finałowego.

GRUPA A

1.1PAWANS

2.3P

3.2P

GRUPA B

1.3CAWANS

2.3A

3.2A

GRUPA C

1.3BAWANS

2.2E

3.3M

Zwycięzcy grup grali w turnieju finałowym

w systemie „każdy z każdym".

Po zaciętych meczach klasyfikacja końcowa wyglądała następująco:

1.      3B

2.      3C

3.      1P

 


Sprawozdanie z wycieczki do Kaszubskiego Parku Krajobrazowego zorganizowanej w ramach programu Gimnazjalna Planeta Umiejętności w dniu 16 maja 2015 roku

 

 

Dnia 16.05.2015 roku odbyła się wycieczka autokarowa do Kaszubskiego Parku Krajobrazowego w ramach realizacji programu Gimnazjalna Planeta Umiejętności Kaszubski Park Krajobrazowy.

W wycieczce uczestniczyło 12 uczniów z klas drugich i trzecich Gimnazjum nr 1, 3 w Malborku i z Gimnazjum nr 5 z Kałdowa oraz opiekunowie Jadwiga Rakoca i Radosław Szczuchniak. Celem wycieczki było zapoznanie uczniów ze środowiskiem geograficznym, fauną i florą Pojezierza Kaszubskiego oraz tradycją i kulturą mieszkańców Kaszub.

Wyjechaliśmy o godzinie 8.00. W czasie podróży podziwialiśmy mijane okolice. Pierwszym obiektem naszej wycieczki było Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie - oddział zamiejscowy Muzeum Narodowego w Gdańsku, znajdujący się w Będominie na Kaszubach. Muzeum ulokowano w dworze szlacheckim, należącym w latach 1740-1785 do rodziny Wybickich. Tam urodził się Józef Wybicki, twórca tekstu Mazurka Dąbrowskiego, hymnu państwowego Polski. Pierwotny budynek zbudowany został przez rodzinę Gleissen-Doręgowskich na początku XVIII wieku i przebudowany na dwór w polskim stylu w latach 1741 i 1772-1773, kiedy Będomin był już w posiadaniu rodu Wybickich. Z tego czasu pochodzi istniejąca do dziś parterowa część dworu. W 1906 roku, gdy właścicielami Będomina była już rodzina Dahlweid, wschodnia część dworu spłonęła i wymagała prowizorycznej przeróbki. Budynek radykalnie przebudowano w 1912 roku, nadając mu formę dwukondygnacyjnej budowli, przykrytej polskim łamanym, czterospadowym dachem. W latach 1977-1978 w dworku przeprowadzono gruntowną renowację i zaadaptowano go na muzeum hymnu państwowego. W ramach prac budynkowi przywrócono wygląd z II połowy XVIII w., natomiast pomieszczeniom nadano wystrój i wyposażono zgodnie z tradycją polskich dworków szlacheckich. W muzeum gromadzone są pamiątki po twórcy polskiego hymnu - Józefie Wybickim i innych postaciach z jego epoki, dokumenty dotyczące historii Mazurka Dąbrowskiego, a także elementy wyposażenia dworu z XVIII i początku XIX w. W zbiorach znajdują się: meble, dywany, XIX-wieczne obrazy i kilimy o tematyce patriotycznej, broń (szable i pistolety z XIX w.), biżuteria patriotyczna z okresu powstań narodowych, medale pamiątkowe, telegramy i karty pocztowe o charakterze patriotycznym z początku XX w., dzieła literackie i plastyczne inspirowane "Pieśnią Legionów Dąbrowskiego". Najcenniejszą kolekcją muzeum są muzykalia patriotyczne. Tworzą ją: śpiewniki i nuty polskich pieśni (w tym nuty i tekst Mazurka Dąbrowskiego wydane w Paryżu w 1826 r. w języku polskim i francuskim oraz dwie trawestacje hymnu wydane w Niemczech w XIX w.), słowa hymnów innych państw wzorowane na hymnie polskim, różne wersje Mazurka powstające w XIX w., najstarsze płyty gramofonowe z nagraniami polskich pieśni hymnicznych (takich jak "Rota", "Chorał", "Warszawianka", "Boże coś Polskę" i "Mazurek Dąbrowskiego"), gramofony z początku XX w. (w tym unikatowy gramofon miniaturowy i dwie miniaturowe płyty z nagraniem hymnu). Muzeum organizuje różnotematyczne wystawy okresowe, natomiast wśród stałych ekspozycji można zobaczyć:

- "Życie i działalność publiczną Józefa Wybickiego w ostatnich latach Rzeczypospolitej szlacheckiej i w okresie insurekcji kościuszkowskiej",

 - "Legiony Dąbrowskiego we Włoszech i okoliczności powstania Mazurka Dąbrowskiego",

- "Dzieje Mazurka Dąbrowskiego".

Jesienią 2013 w pobliżu muzeum zainstalowany został 5-metrowy pomnik orła, którego skrzydła tworzy około 200 starych kos.

                Następnie pojechaliśmy do Kościerzyny i zwiedziliśmy Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, dawny Skansen Parowozownia Kościerzyna, który znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego. Parowozownia zaprzestała działalności operacyjnej z dniem 1 stycznia 1991, kiedy to straciła samodzielność i stała się częścią lokomotywowni w Gdyni. Otwarcie skansenu nastąpiło w listopadzie 1992. W dniu 24 lipca 2009 spółka PKP Cargo przekazała placówkę muzealną Muzeum Ziemi Kościerskiej, jako oddział pod nazwą Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Zbiory skansenu to parowozy, lokomotywy spalinowe i elektryczne, wagony motorowe, oraz inne zbiory - pociąg ratunkowy, wagon kolei linowej na Gubałówkę, skład pociągu wąskotorowego. Łącznie w ekspozycji znajduje się 45 jednostek taboru. Po zwiedzeniu muzeum jechaliśmy drezyną.

W Kościerzynie zwiedziliśmy również Muzeum Ziemi Kościerskiej im. dra Jerzego Knypy.

Inicjatorem powstania muzeum w Kościerzynie był dr Jerzy Knyba - etnograf i nauczyciel I Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego. Z jego inicjatywy w szkole zorganizowano w 1963 roku Izbę Regionalną i Izbę Pamięci Narodowej. Kolejnymi przedsięwzięciami muzealnymi były: Izba Regionalna, zorganizowana w 1965 roku w Powiatowym Domu Kultury oraz wystawa pt. "Dzieje Kościerzyny", zorganizowana w 1970 roku. Natomiast w 1992 roku zgromadzone w liceum zbiory przeniesiono do Kościerskiego Domu Kultury przy ul. Długiej, gdzie zorganizowano wystawę stałą "Ekspozycja Muzealna Kościerzyna i Ziemia Kościerska". Nowe pomieszczenia okazały się jednak zbyt ciasne na potrzeby ekspozycji, wskutek czego zapadła decyzja o przeniesieniu zbiorów do budynku kościerskiego ratusza. Budynek ten w latach 1995-2000 przeszedł remont. Otwarcie wystawy w nowej siedzibie miało miejsce w lipcu 2000 roku. Natomiast w 2006 roku, uchwałą Rady Miasta Kościerzyna powołano do życia Muzeum Ziemi Kościerskiej jako samodzielną samorządową jednostkę organizacyjną.

W 2009 roku w struktury muzeum włączono Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, natomiast w 2010 roku utworzono Muzeum Akordeonu. Aktualnie w muzeum prezentowane są następujące wystawy stałe:

- historyczna, ukazująca dzieje Kościerzyny od pradziejów (eksponaty pochodzące z wykopalisk archeologicznych) po czasy współczesne. W ramach wystawy prezentowane są m.in. makieta XIX wiecznej Kościerzyny oraz pokój Franciszka Sędzickiego,

- etnograficzna, prezentująca kulturę ludową Ziemi Kościerskiej (sztuka, przedmioty codziennego użytku, meble),

- przyrodnicza (z siedzibą w Nadleśnictwie Kościerzyna, ul. Skłodowskiej-Curie 6), obejmująca faunę i florę Kaszub oraz dawne narzędzia stosowane w leśnictwie.

Muzeum Akordeonu w Kościerzynie powstało nie bez przypadku w sercu Kaszub. To tu muzyka akordeonowa ma długą tradycję i żargonowe określenia tj: świnia, kwecz, czy kaloryfer. To jedyne w Polsce muzeum o takim profilu i jedno z nielicznych na świecie. Zaprezentowano w nim ponad 115 instrumentów pochodzących m.in. z Polski, Włoch, Francji, Niemiec i Rosji. Zgromadzone eksponaty pochodzą z kolekcji Pawła Nowaka oraz Muzeum Akordeonu.

Prezentowane w muzeum akordeony, harmonie, bandoneony, bajany i harmonijki ustne należą do rodziny instrumentów działających na zasadzie stroika przelotowego. Wiele z nich to unikaty zachwycające również kunsztem wykonania.

Ekspozycję dodatkowo wzbogacono w kiosk multimedialny, za pomocą którego zwiedzający mogą nie tylko zobaczyć i poczytać o każdym z instrumentów, ale także posłuchać jaki wydaje dźwięk. Wszystkie informacje opracowane zostały w czterech językach: polskim, kaszubskim, angielskim i niemieckim. Każdy może też spróbować swoich sił w grze na akordeonie. Po przerwie na posiłek udaliśmy się w dalszą podróż.

Z Kościerzyny pojechaliśmy do Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku. Centrum leży w bezpośrednim sąsiedztwie tartaku Daniela Czapiewskiego, który był pomysłodawcą i twórcą Centrum. Znajdują się tu repliki drewnianego budownictwa kaszubskiego i ekspozycje tradycyjnych sprzętów użytku codziennego. Zwiedziliśmy replikę dworu szlacheckiego (Salino) typowego dla obszaru Kaszub, replikę drewnianego kościoła typowego dla obszaru Kaszub, Dom Kaszubów z Kanady, piec chlebowy - miejsce wypieku tradycyjnego chleba kaszubskiego, wystawę osprzętu życia codziennego regionu, Dom Sybiraka - licząca ponad 240 lat drewniana chata zamieszkiwana przez polskich zesłańców w XVIII wieku (konfederatów barskich) przeniesiona z miejscowości Zapleskino, położonej 360 km na północny wschód od Irkucka z towarzyszącą jej ekspozycją, model Łagru "Borowicze" otoczonego drutem kolczastym (miejsca zsyłki żołnierzy AK), model rampy załadowczej z oryginalnym parowozem i doczepionymi wagonami typowego składu zsyłkowego na Syberię z towarzyszącą mu ekspozycją losów polskich rodzin, pomnik Niedźwiedzia Wojtka (od 17.09.2013), replikę bunkra Tajnej Organizacji Wojskowej Gryf Pomorski z towarzyszącą mu ekspozycją poświęconą działaczom pomorskiego i kaszubskiego ruchu oporu podczas II wojny światowej, Dom Harcerza - historia organizacji młodzieżowych YMCA, ZHP - miejsce pamięci narodowej z historią Tajnej Organizacji Wojskowej "Gryf Pomorski", Najdłuższą Deskę Świata - deska o długości 36,83 m wycięta z liczącej 120 lat i 51,2 m wysokości daglezji w dniu 12 czerwca 2002 roku. Do dnia 17 maja 2009 roku była to najdłuższa deska świata, posiadająca wpis do Księgi Rekordów Guinnesa, później tytuł ten dzierżyła deska znajdująca się w Wilkowie Nowowiejskim, która ma długość 40,815 m. W czerwcu 2012 roku tytuł najdłużej deski wrócił do Szymbarku, jest nią wycięta również ze 120 letniej daglezji deska o długości 46 metrów 53 centymetrów oraz stół noblisty im. Lecha Wałęsy - stół na około 200 osób, ważący 6 ton, największy na świecie wykonany z jednego drzewa. Zwiedziliśmy Dom do Góry Nogami - drewniany dom ustawiony "do góry nogami", jedna z największych atrakcji - budynek, który powstał, aby zilustrować nienormalny świat PRL i zwycięstwo nad komunizmem. Na terenie centrum od grudnia 2010 r. znajduje się największy koncertujący fortepian świata o długości 6,04 m, szerokości 2,52 m, wysokości 1,87 m i masie 1,8 ton, także wpisany do Księgi Rekordów Guinnesa oraz Browar "Kaszubska Korona" produkujący kilka gatunków piw opartych na tradycyjnej kaszubskiej recepturze. Browar ma charakter otwarty i goście Centrum mają możliwość obserwacji procesu produkcji piwa.

Kolejnym etapem naszej wycieczki było wejście na wieżę widokową 329m n.p.m. by obserwować panoramę Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. Kaszubski Park Krajobrazowy został utworzony w 1983r. Park obejmuje swoimi granicami centralny obszar etnicznej Kaszubszczyzny, określony jako wyróżniający się geograficznie region zwany Pojezierzem Kaszubskim. Powierzchnia Parku wynosi 33 202 ha, powierzchnia otuliny 32 494 ha. Lasy w parku zajmują ok. 34%, użytki rolne ok. 50%, a wody powierzchniowe ponad 10%. Park charakteryzuje bardzo urozmaicona rzeźba terenu. Występują tu wysoczyzny morenowe i wysokie wzgórza czołowomorenowe, rynny jeziorne, doliny rzeczne i fragmenty równin sandrowych. Największe zgrupowanie stanowią Wzgórza Szymbarskie o średnich wysokościach powyżej 260 m n.p.m., z najwyższym wzniesieniem w Polsce północnej - Wieżycą (328,6 m n.p.m.). Wierzchołek jest porośnięty lasem bukowym. Na szczycie wzgórza usadowiono platformę widokową - Kaszubska Wieża Widokowa im. Jana Pawła II. Najwyższe wzniesienie polskich pojezierzy oraz całego Niżu Polskiego (pomijając sztucznie usypaną Górę Kamieńską o wysokości 386 m n.p.m.). Przez szczyt prowadzi turystyczny Szlak Wzgórz Szymbarskich. Wybitność Wieżycy względem obszaru na zachód od Bydgoszczy wynosi 272 m. Na Wieżycy znajduje się stok narciarski i wyciąg. W bezpośrednim sąsiedztwie Wieżycy przebiega ostatni odcinek Drogi Kaszubskiej. Ze względu na wysokość nad poziomem morza okolice szczytu Wieżyca są popularnym miejscem uprawiania narciarstwa biegowego. Lasy leśnictwa Drozdowo należą do najdłużej utrzymujących pokrywę śnieżną w regionie. Ok. 1,5 km na południowy zachód leży wieś Szymbark, a 1,3 km na wschód wieś Rybaki. Szczyt Wieżycy wraz z wybranymi stokami jest od 1962 roku objęty rezerwatem krajobrazowym "Szczyt Wieżyca" o powierzchni 33,6 ha. Ochronie podlega głównie buczyna kwaśna.  Cechą charakterystyczną Parku są liczne zagłębienia terenu, których większość powstała po ustąpieniu lądolodu na skutek wytapiania się martwego lodu. Często wypełniane są jeziorami zwanymi wytopiskowymi, a niektóre zajęte przez torfowiska. Silnie rozbudowana jest sieć hydrograficzna ze źródliskowymi odcinkami Raduni, Łeby i Bukowiny oraz licznymi jeziorami o skomplikowanej linii brzegowej i znacznej głębokości. Znajdują się tu płaty bardzo wartościowej roślinności leśnej i nie leśnej (łąki, torfowiska). Na obszarach leśnych dominują buczyny kwaśne i lasy bukowo - dębowe, natomiast w części południowej bór mieszany.

W parku znajdują się 34 jeziora o powierzchniach przekraczających 10 ha (łącznie zajmują powierzchnię 3196 ha, tj. ok. 10% powierzchni Parku). Największym jeziorem w Parku jest Raduńskie Dolne (737,2 ha), a najgłębszym Raduńskie Górne (43 m). Jeziora te połączone biegiem Raduni tworzą (razem z kilkoma innymi) tzw. „Kółko Raduńskie". W parku występuje około 56 gatunków chronionych. Można tu spotkać gatunki górskie i podgórskie (np. tojad dzióbaty, podrzeń żebrowiec, skrzyp olbrzymi, kokoryczka okółkowa, kozłek bzowy, przetacznik górski, dąbrówka piramidalna, manna gajowa, niezapominajka leśna) oraz relikt lodowcowe (np. modrzewnica zwyczajna, mącznica lekarska, bażyna czarna, bagno zwyczajne, grzybienie północne, wielosił błękitny). Obszary morenowe parku porastają lasy bukowe lub lasy z dominacją buka w drzewostanie. Na wysoczyznach morenowych najczęściej rośnie las bukowo - dębowy, a na stokach wzgórz moreny czołowej i rynien polodowcowych żyzna lub kwaśna buczyna niżowa. Na dużych torfowiskach w Lasach Mirachowskich rozwinął się bór bagienny i brzezina bagienna. Do najcenniejszych zespołów roślinności leśnej w parku należą, występujące lokalnie i na bardzo małej powierzchni, zbiorowiska buczyny storczykowej i źródliskowe łęgi - podgórski jesionowy oraz jesionowo - olszowy. Najlepiej zbadaną fauną Parku są ptaki. Dotychczas odnotowano 135 gatunków ptaków lęgowych, w tym 77 gniazdujących. Na uwagę zasługują tracze - szlachar i nurogęś, żuraw samotnik, gągoł, bielik, sowy - orzechówka, włochatka i muchołówka mała. Na torfowiskach i jeziorach dystroficznych gniazdują cyraneczki, a na strugach - pliszka górska, zimorodek, zimuje tu także pluszcz. Wśród ssaków występują: sarna, dzik, jeleń, borsuk, jenot, lis, zając, piżmak, kuna leśna i kamionka, tchórz, łasica i gronostaj oraz 10 gatunków nietoperzy. Płazów stwierdzono w parku 10 gatunków, a gadów 5 (w tym coraz rzadszą żmiję zygzakowatą) oraz 17 gatunków ryb rodzimych.

Wycieczka była udana. Pogoda też nam dopisała. Pełni wrażeń i wiedzy wróciliśmy do Malborka.

 

Sprawozdanie sporządziła

Jadwiga Rakoca

Galeria zdjęć

 


Wycieczka do Londynu

Dnia 12.05.2015r. o godzinie 18:00 zebraliśmy się przed budynkiem naszej szkoły. Po pożegnaniu z rodzicami i zapakowaniu walizek, wyruszyliśmy autokarem na lotnisko. Odprawę zakończyliśmy około 22:00 i wylecieliśmy z Gdańska. Dwie godziny trwał emocjonujący lot do Londynu. Spotkanie z brytyjską stolicą rozpoczęliśmy wyczerpującym spacerem do hostelu. Dotarliśmy na miejsce wyczerpani, więc położyliśmy się spać. Sen nie trwał długo, ponieważ  o wczesnej porze zjedliśmy śniadanie i udaliśmy się na zwiedzanie, a później tradycyjne zakupy. Wszyscy byliśmy bardzo podekscytowani tym, że możemy rozmawiać i  kupować w języku  angielskim. Po udanych zakupach udaliśmy się do Hyde Park'u, gdzie zjedliśmy pyszny, chiński makaron i odpoczywaliśmy, wygrzewając się w słońcu. Następny dzień również był pełen emocji. Zobaczyliśmy Big Bena'a, Backingham Palace. Zwiedzliśmy muzeum figur woskowych Madame Tussaud's, które wzbudziło nasz zachwyt. Oglądaliśmy tam film 4D, robiliśmy zdjęcia z gwiazdami. Następnego dnia zwiedziliśmy London Dungeon - miejsce, w którym wszyscy przeżyliśmy chwile grozy! Płynęliśmy gondolą, panowała ciemność i straszyły nas różne mroczne postacie. Po czasie pełnym emocji, przyszła pora na odpoczynek. Zwiedziliśmy London Aquarium, w którym oglądaliśmy wiele gatunków ryb. Największe wrażenie zrobiły na nas rekiny. Następnie mieliśmy okazję oglądać Londyn z lotu ptaka dzięki niesamowitej przejażdżce London Eye. Zjedliśmy tradycyjny obiad w chińskiej dzielnicy oraz odwiedziliśmy słynny sklep m&m's. Ostatniego dnia naszej wycieczki byliśmy w Muzeum Historii Naturalnej i Science Museum. Niestety przyszła pora na powrót do domu. Wsiedliśmy do metra i pojechaliśmy na lotnisko. Po odprawie udaliśmy się do samolotu i opuściliśmy Londyn. Ta wycieczka była naprawdę wspaniała. Mieliśmy okazję poznać, zobaczyć tyle nowych rzeczy, a przede wszystkim na każdym kroku rozmawiać w języku angielskim. Ta podróż na pewno pozostanie na długo w naszej pamięci ze względu na jej dynamiczność, różnorodność odwiedzanych miejsc i niezapomnianą atmosferę!

Julia Gutowska kl. 2


Europejski Tydzień Młodzieży

W ramach Europejskiego Tygodnia Młodzieży uczniowie klasy IIIp i IIp wraz z opiekunami A. Szynaka i A. Olchowik udali się do Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, aby wziąć udział w Forum Młodzieży „jEsTeM aktywny". Miało się ono składać z trzech części: zamkniętej, otwartej oraz oficjalnej. Po przybyciu na miejsce i rejestracji uczestników grupa z naszego Gimnazjum udała się na Spotkanie Informacyjne, odbywające się w „Sali Kameralnej". Dotyczyło one programu Erasmus i Młodzież oraz programu Eurodesk. Uczestnicy byli zaskoczeni, jak wiele mają możliwości rozwoju: wolontariaty, wymiany młodzieży itp. Zakończenie wykładu było jednoznaczne z zakończeniem pierwszej części Forum. Następną atrakcją tego dnia były Targi dobrych praktyk. Zajmowały się projektami w ramach edukacji szkolnej, zawodowej, poza formalnej, zrealizowanych w Polsce w latach 2012-2014. O godzinie 13:00 zaczęła się debata jEsTeM aktywny zawodowo i społecznie-potrzeby i wyzwania młodych ludzi. Kolejnym punktem dnia było wręczenie nagród laureatom konkursu Erasmus + Edukacja szkolna SELfie+. Oficjalne podsumowanie i zakończenie Forum odbyło się ok. 15:00. Tuż po tym uczestniczy zaproszeni byli na Lunch. Najedzeni i w dobrych humorach mogli wrócić do domu.

„Europejski Tydzień Młodzieży 2015 ma zachęcić młodych ludzi do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie obywatelskim i w rynku pracy. Ma on im uświadomić, jak ważne jest uczestnictwo w życiu społecznym i że ich głos się liczy."

 

Dawid Zakrzewski, IIIp

Galeria zdjęć

 


Spotkanie z chemią nieorganiczną na Wydziale Chemicznym PG

W piątek 08.05.2015 roku klasy politechniczne pod opieką A. Szynaki, E. Gałki, J. Szumały brały udział w zajęciach zorganizowanych na wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej. Młodzi naukowcy, jak zwykle nie mogli doczekać się tego, czego dowiedzą się na przygotowanych dla nich wykładach oraz w laboratorium chemicznym. Pierwszy wykład dotyczył „Hormonalnej determinacji płci" i przedstawił go prof.dr hab. inż. Aleksander Kołodziejczyk. Zaczął on zabawnym stwierdzeniem, że kobiety pochodzą z Wenus, a mężczyźni z Marsa. Jednak, jak rozpoznać, kto jest kim. W miarę rozwoju intelektualnego ludzi pytania dotyczące płci stawały się coraz częstsze i dosadniejsze. Rozpoznawanie płci zwykle nie jest trudne, jednak u noworodków czynność ta, sprawia czasem problemy. Nie tylko u ludzi, ale również u zwierząt. Sekserka rozdziela kurki od kogutów już dzień po wykluciu, co bardzo utrudnia jej pracę. Płeć rozpoznaje się po sylwetce, owłosieniu, ubiorze. Ludzie nie potrafią wpływać na płeć, chyba, że mowa o sposobach zapłodnienia  in vitro.

Zaskoczeniem dla wszystkich słuchaczy był fakt, że udaje się to niektórym zwierzętom. Chromosomy osobnika  żeńskiego to XX, a męskiego XY. Chromosom X jest większy od Y, ale 700 mln lat temu były identyczne. Chromosom Y zaczął ulegać degradacji i stał się najmniejszym chromosomem człowieka, więc za ok. 125 000 lat powinien zniknąć. Aczkolwiek najnowsze badania (Nature 2012) wykazały, że Y nie zanika, lecz ulega najbardziej dynamicznej ewolucji. Geny X są bardziej zachowawcze, konserwatywne. Istnieją różne zestawy chromosomów, np. zespół Turnera (XO), zespół Klinefetera (X2Y, X3Y, X4Y), zespół mozaikowy (XXY-XY). Wydawało by się, że osoby o takich genach powinny rozwijać się jako kobiety, gdyż dominują X, jednak sama obecność Y świadczy o rozwoju w kierunku męskim. Występuje również tzw. trzecia płeć, czyli obojnactwo: prawdziwe - podwójna tkanka jajnikowa i jądrowa, rzekome - obecne jądra, przy narządach wewnętrznych kobiecych  i odwrotnie (jajniki z narządami męskimi).

Płeć definiuje się na różne sposoby: biologicznie, genotypowo, generalnie, hormonalnie, prawnie, fenotypowo, socjalnie, psychicznie, kulturowo. Setki tysięcy dzieci rocznie rodzi się jako płeć trudna do określenia. Zachodzą procesy feminizacji (mężczyzna „niewieścieje") oraz maskulinizacji (kobieta staje się męska). Odmienność w ramach jednej płci może wywołać poważną frustrację. Dlatego tak ważna jest tolerancja dla inności. Drugi wykład przedstawił mgr inż. Antoni Konitz. Mówił on o „Historii syntezy pierwszych leków." Zaczął od prehistorii farmacji. Najstarszymi znaleziskami dotyczącymi lekarstw są babilońskie tabliczki gliniane, papirus Ebersa o astmie, dzieło Dioskrydysa. Następnie omówił izolowanie pierwszych substancji czynnych ze źródeł naturalnych.

W 1805 roku Friedrisch Serturner wydzielił morfinę z opium. Łagodziła ona bóle przewodu pokarmowego. W 1820 Pierre Pelletier i Jean Bienaime Caventou wyizolowali chininę, która leczyła malarię. A 10 lat później Henri Leroux otrzymał czystą salicynę, którą Raffaele Riria utlenił do kwasu salicylowego. Jahann Baptita von Helmut stworzył „Teorię życia", według której związki organiczne mogą powstawać tylko w organizmach żywych. W 1896 roku Marcel Nencki (Polak) wraz z Richardem Seifertem otrzymali salol. Pierwszym lekiem o właściwościach przeciwgorączkowych był Acetanilid (Antyfebryna). Następne leki o właściwościach przeciwbólowych, przeciwgorączkowych to między innymi Paracetamol, Fenacetyna, Aspiryna.

Gimnazjalni chemicy brali również udział w zajęciach w laboratorium chemicznym, przygotowanych i prowadzonych przez dr inż. A. Mietlarek - Kropidłowską oraz jej współpracowników. W dwuosobowych grupach wykrywali oni jony metali grup pobocznych: Bi3+, Pb2+,Hg2+, Cu2+ w przygotowanych roztworach. „Politechniczni" musieli przeprowadzić szereg doświadczeń, wykluczających, bądź potwierdzających obecność danych jonów. Następnie ich zadaniem było wypełnienie kart pracy, w której mieli wypisać obserwacje i równania reakcji. Stopień trudności zadań był zbliżony do ćwiczeń seminaryjnych studentów drugiego roku studiów. Wszystkim poszło świetnie!          

Dumni z siebie uczniowie wrócili do Malborka. Po raz kolejny mogą pochwalić się zdobytą wiedzą.

 

Dawid Zakrzewski, IIIp

Galeria zdjęć



Urz�d miastaBIPMWCOSiR"Orze�



Projektowanie stron internetowych Malbork
Projektowanie i tworzenie stron www