Kalendarz imprez sportowych

< < Listopad 2018 > >
PnWtrCzPtSoN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

Godlo polski
bip
Orze�
Orze�
Orze�

Strona główna
Lekcja w zamku pt. Po co zakonnikom własna moneta? Pieniądze krzyżackie w rozwoju dziejowym

 

Nasi uczniowie z klasy językowej już po raz trzeci mieli okazję uczestniczyć w zajęciach na terenie Muzeum Zamkowego. Tym razem oglądali stare monety krzyżackie i poznali historię ich powstania. Dowiedzieli się, że  w dobrze zorganizowanym państwie Krzyżacy stworzyli własny, jednolity system monetarny. Bili w wielkich ilościach denarki zw. fenigami w formie brakteatów guziczkowych. Brakteat oznacza monetę bitą jednostronnie z bardzo cienkiej blaszki na miękkiej podkładce. Pani Joanna Czarnowska, która prowadziła te zajęcia, poinformowała uczniów  o tym, ze później , w drugiej połowie XIV wieku wprowadzono do obiegu nowe, grubsze i dwustronne bite monety. Były to małe kwartniki, duże półskojce oraz średniej wielkości szelągi. Zawsze na awersie występowała tarcza herbowa wielkiego mistrza i w otoku jego imię. Na rewersie zaś - tarcza herbowa Zakonu i tytuł państwa pruskiego.  Uczniowie dowiedzieli się także, że od 1592 roku w Malborku bito ternary, szelągi, trojaki, szóstaki ,dukaty, półportugały i portugały. Mennica malborska oprócz monet bila tez liczmany wykorzystywane w rachunkowości do liczenia na specjalnej desce rachunkowej. Uczniowie mieli okazję obejrzeć wymienione monety. Zajęcia im się podobały. Dowiedzieli się wielu nowych informacji na temat mennicy malborskiej w czasach państwa zakonnego.

Galeria zdjęć


Gimnazjum nr 3 – Szkoła Przyjazna Żywieniu i Aktywności Fizycznej

Certyfikat o takim tytule otrzymało malborskie gimnazjum nr3 po ubiegłorocznej realizacji projektu mającego na celu edukację młodzieży poprzez wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej.

Jest to projekt realizowany w naszym kraju w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy i prowadzony pod nadzorem Instytutu Żywności i Żywienia oraz Akademii Wychowania Fizycznego.

Przyznany certyfikat jest szczególnym wyróżnieniem dla szkoły, ponieważ w całym województwie tylko 11 gimnazjów uzyskało ten tytuł już po pierwszym roku swojej prozdrowotnej działalności.

W tym temacie w szkole odbyło się wiele różnorodnych imprez i przedsięwzięć. Między innymi wprowadzono zwyczaj spożywania II śniadania w klasie razem z nauczycielem. Uczniowie polubili wspólne śniadanka, na które przynoszą kanapki, owoce czy sałaki z domu. Wprowadzono też zmiany w asortymencie żywieniowym sklepiku szkolnego. Pojawiły się jogurty, serki, kanapki i owoce. Uczniowie przygotowywali różne projekty edukacyjne na temat zasad zdrowego żywienia i przedstawiali je na stronie internetowej szkoły oraz na szkolnym monitorze w czasie przerw międzylekcyjnych. Zorganizowano imprezę pt. „Jedzonko sezonowe jest zawsze zdrowe”, na której wszyscy uczniowie spożywali jabłka. Odbyła się integracyjna gimnazjada pt. „Wszystko wiem: ćwiczę i zdrowo jem”. Uczniowie brali udział w różnorodnych konkursach plastycznych. Obejrzeli wspólnie film, w którym Pascal Brodnicki w ciekawy sposób mówił jak zdrowo się odżywiać i o potrzebie aktywności fizycznej. Nie zapomniano też o rodzicach. Dla nich również zorganizowano wspólne oglądanie filmu oraz otrzymali ulotki przygotowane przez uczniów.

Koordynatorem tego projektu w szkole w sprawach żywieniowych jest p. Joanna Rybaczyk, a w sprawie aktywności fizycznej p. Aldona Jaroszewska. O sportowych sukcesach gimnazjum nr 3 pisano już wielokrotnie na łamach prasy. Należy dodać tylko, że w szkole aktywność fizyczna jest również realizowana na zajęciach koła turystycznego. Ten sukces szkoły jest wynikiem wspólnej pracy wszystkich nauczycieli, uczniów i rodziców.

Wspólne śniadanie w gabinecie lekcyjnym.

„Jedzonko sezonowe jest zawsze zdrowe”.

Rodzice i uczniowie obejrzeli film z udziałem Paskala Brodnickiego.


MISTRZOSTWA SZKOŁY W TENISIE STOŁOWYM

W listopadzie  w ramach Szkolnych Igrzysk Sportowych zostały rozegrane Mistrzostwa Gimnazjum nr 3 w tenisie stołowym dziewcząt i chłopców. Turnieje w pierwszej fazie zostały przeprowadzone z podziałem na grupy w których zawodnicy rywalizowali systemem ,,każdy z każdym’’.
Druga faza toczyła się systemem play off, czyli przegrywający odpada.
Po zaciętej rywalizacji na podium stanęli:

DZIEWCZĘTA:
I miejsce - Natalia Kwiatkowska 3C
II miejsce - Monika Jeż 3P
III miejsce - Katarzyna Patora 1 E

CHŁOPCY:

I miejsce - Kacper Rokita 3A
II miejsce - Jakub Markowicz 2B
III miejsce - Michał Bożek 1P


„Własne pianki poliuretanowe”

19 Listopada klasy politechniczne Gimnazjum nr3 pod opieką E. Gałki, J. Szumały i a. Szynaki uczestniczyły w zajęciach laboratoryjnych na Wydziale Chemicznym PG. Po raz pierwszy ćwiczenia odbyły się w pracowni polimerów dr inż. Ł. Piszczyka.

Na wcześniejszych wykładach młodzież dowiedziała się czym są polimery i jak powstają niektóre z nich. Poznała historię ich odkrycia.  Na zajęciach ubiegłorocznych z dr inż. M. Strankowskim uczniowie uczyli się, jak rozpoznawać rodzaje polimerów, z których korzystamy na co dzień. Młodzież zaskoczył fakt, że tak wiele przedmiotów życia codziennego, takich jak długopisy, butelki, ubrania, samochody zbudowane są z polimerów. Jak się również okazało, polimery znajdują również swoje zastosowanie w ochronie środowiska. Buduje się z nich filtry do oczyszczania wody i powietrza, hydrożele, gwarantujące dostarczanie wody roślinom w czasie suszy, geomembrany, które zatrzymują wyciek szkodliwych substancji do gleby i wiele innych. Każdy z „młodych politechnicznych" wie, że polimery to nie plastik.

Tym razem dr inż. Ł. Piszczyk barwnie przedstawił swoją przygodę z piankami poliuretanowymi: sztywnymi, plastycznymi, m.in. materacami dostosowującymi się do kształtu leżącego człowieka. Młodzież, pod jego „bacznym wzrokiem" samodzielnie otrzymywała pianki poliuretanowe. Wielką trudność sprawiało dobieranie odpowiednich proporcji składników. Okazało się, że synteza pianki wymaga dużej dokładności i cierpliwości, a mieszanie składników najłatwiej przeprowadzić używając wiertarki zamiast mieszadła. Gimnazjaliści przeprowadzili syntezę trzech pianek poliuretanowych i sprawdzali, jak zmienia się ich palność w zależności od użytych dodatków, m.in. grafitu, w którego strukturę wbudowano kwas siarkowy (VI). Niektórzy swoje pianki zabrali do domu, a wielką ciekawostką okazał się grafen - nowopoznana odmiana alotropowa węgla, którą gimnazjaliści mogli oglądać, dotknąć i poznali jej zastosowanie.

W grudniu drugie spotkanie gimnazjalistów z polimerami na Politechnice Gdańskiej.

 

Anna Szynaka

Galeria zdjęć


Wojewódzka Olimpiada Języka Angielskiego

Konkursy języka angielskiego
4 i 14 listopada odbyły się w naszej szkole dwa konkursy języka angielskiego:
VI Międzygimnazjalna Olimpiada Języka Angielskiego
 „Always Successful"
oraz
Etap Szkolny
Wojewódzkiej Olimpiady Języka Angielskiego

Podczas konkursów uczniowie naszej szkoły oraz pozostałych malborskich gimnazjów rozwiązywali zadania językowe obejmujące gramatykę, słownictwo oraz wiedzę na temat krajów angielskiego obszaru językowego.

Do rejonowego etapu Wojewódzkiej Olimpiady Języka Angielskiego
zakwalifikował się Tomasz Naklicki klasa 1P

GRATULUJEMY

WYNIKI

VI Międzygimnazjalna Olimpiada Języka Angielskiego

„Always Successful"


Anna Iwanowska - Gimnazjum nr 1 w Malborku - 75
Jakub Czarnecki - Gimnazjum nr 1 w Malborku - 71
Marta Woźniewska - Gimnazjum Katolickie w Malborku - 70
Andrzej Wit - Gimnazjum nr 1 w Malborku - 64
Karolina Dąbrowska - Zespół Szkół nr 1 w Malborku - 62
Julia Dziekońska - Gimnazjum nr 1 w Malborku - 60
Piotr Despot-Mładanowicz - Gimnazjum nr 3 w Malborku - 59
Tomasz Naklicki - Gimnazjum nr 3 w Malborku - 58
Aleksandra Szymula - Gimnazjum nr 1 w Malborku - 58
Natasza Łukasik - Gimnazjum nr 3 w Malborku - 54
Kacper Nagrocki - Gimnazjum nr 3 w Malborku - 50
Błażej Jarmołowski - Gimnazjum nr 3 w Malborku - 49
Damian Górski - Gimnazjum nr 5 w Malborku - 42
Alicja Popowska - Gimnazjum nr 2 w Malborku - 31
Jan Walczak - Gimnazjum Katolickie w Malborku - 30
Natalia Kostrzewa - Gimnazjum nr 2 w Malborku - 30
Agata Rychter - Gimnazjum nr 2 w Malborku - 30
Patrycja Czuprylska - Gimnazjum Katolickie w Malborku - 28
Oliwia Borowska - Gimnazjum Katolickie w Malborku - 24
Marcel Gęsiarz - Gimnazjum nr 5 w Malborku - 24
Natalia Gołuńska - Gimnazjum nr 2 w Malborku - 21
Katarzyna Kaja - Gimnazjum nr 5 w Malborku - 20
Jakub Wensker - Gimnazjum Katolickie w Malborku - 20

Jagoda Dyl
Katarzyna Wróblewska


Galeria zdjęć


Uczniowie z klasy językowej na lekcji w zamku

       17 listopada 2014 roku uczniowie z „Trójki" z klasy językowej uczestniczyli w zajęciach z cyklu- lekcja w zamku. Tematem wykładu i rozważań z młodzieżą była architektura gotyku. Zajęcia w bardzo ciekawy sposób przeprowadził p. Marek Stokowski. Uczniowie mieli możliwość przenieść się w świat wyobraźni i fantazji. Poznali kilka ciekawych legend związanych z historią zamku malborskiego. Ponadto stworzyli własne opowiadania dotyczące zdobycia zamku w Malborku. Zajęcia bardzo podobały się uczniom. Zainspirowały ich do pracy twórczej i doskonalenia własnego warsztatu pisarskiego.

Galeria zdjęć



Urz�d miastaBIPMWCOSiR"Orze�



Projektowanie stron internetowych Malbork
Projektowanie i tworzenie stron www