Kalendarz imprez sportowych

< < Listopad 2018 > >
PnWtrCzPtSoN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

Godlo polski
bip
Orze�
Orze�
Orze�

Strona główna
Wyjazdu na Politechnikę Gdańską - 09.04.2014

09 kwietnia 2014r. klasy politechniczne Gimnazjum nr 3 w Malborku uczestniczyły w zajęciach na wydziale Chemicznym PG. Spotkanie składało się z dwóch bardzo interesujących wykładów.

            Prof. dr hab. inż. A. Kołodziejczyk w sposób barwny i zrozumiały przez gimnazjalistów przybliżył „SMAK - jego istotę i sposoby poprawiania smakowitości potraw". Jest to jeden z najważniejszych zmysłów. Wywierają na niego wpływ głównie bodźce zapachowe, mniej wzrokowe. Rozróżnia się pięć rodzajów smaków: słodki, gorzki, słony, kwaśny i od 2000r. monoglutaminian sodu (MGN), który okryli Japończycy i nazwali umami, czyli wyśmienity. Zmysł ten jest odczuwany dopiero po rozpuszczeniu potrawy w jamie ustnej, dlatego mała ilość śliny obniża zdolność odczuwania smaku. Podobnie jest w przypadku niedoboru cynku, choroby jamy ustnej lub doustnie spożywanej kokainy, nałogowym paleniu czy alkoholizmie.

Zapach odbierany jest przez mózg jako: przyjemny, obojętny, podniecający, nieprzyjemny, odrażający. Może on polepszyć lub pogorszyć smak. Zapach wpływa na apetyt, ma dowartościować potrawę. Aromat świeżego chleba jest jednym z najbardziej pozytywnie odbieranych zapachów przez człowieka. Najlepszy węch posiadają świnie i psy.  Niektóre substancje w dużym stężeniu charakteryzują się nieprzyjemnym zapachem, a w małych ilościach poprawiają aromat, np. związki siarkoorganiczne w kawie.

Gorzki smak potraw z reguły odstrasza przed trucizną. Wśród najbardziej toksycznych substancji znajduje się tetradoksyna - feromon płciowy jednego z japońskich gatunków ryb, które wykorzystuje się do potrawy fugu, którą mogą wykonywać jedynie licencjonowani kucharze. Jednak mimo fachowego przyrządzenia ryby zdarzają się przypadki śmiertelne. Przyjemność spożywania fugu polega na odczuwaniu rozpływającego po ciele ciepła, łaskotania w kończynach oraz uczuciu euforii.

Smak słodki informuje, że potrawa jest korzystna dla organizmu. Glukoza stanowi źródło energii dla mózgu, niestety spożywanie dużych ilości cukrów prostych powoduje otyłość.

Smak słony świadczy o obecności elektrolitów, w tym soli mineralnych, których najwięcej jest w warzywach. Niestety za słony smak najczęściej odpowiada sól kamienna, która nie jest korzystna dla organizmu.

Smak kwaśny to głównie sygnał psucia się potrawy. Jego intensywność zależy od pH, przy czym kwasy organiczne są bardziej odczuwane przez organizm ludzki niż kwasy nieorganiczne.

Przyprawy pełnią rolę polepszaczy smaku. Jedną z najstarszych jest cynamon. W czasach, kiedy nie znano lodówek przyprawy pełniły także rolę konserwantów. Od kiedy w Japonii odkryto kwas glutaminowy, dodaje się go w postaci glutaminianu sodu m.in. do kostek bulionowych, maggi, sosu sojowego. W USA do potraw dodaję się kwas foliowy, aby zmniejszyć zachorowalność na choroby serca. Natomiast najdroższymi przyprawami są szafran i kardanom. Szafran otrzymuje się z kwiatów, nadaje korzenny aromat i żółtą barwę. Kardanom dodaje się do pierników i aromatyzowania kawy.

Prof. dr hab. inż. B. Becker, jak zwykle barwnie przybliżyła „Cząsteczki pierwiastków chemicznych". Przedstawiła budowę diamentu, grafitu i fullerenów, łącząc ich struktury z przykładami budowli architektonicznych oraz wszechstronnym zastosowaniem odmian alotropowych węgla. Przedstawiła zdjęcia fluorowców w postaci gazowej. Prowadząca przybliżyła tlen, jako dwuatomowy, stanowiący 20% powietrza, paramagnetyczny, ciekły ma niebieską barwę. Ma różne odmiany ze względu na połączenie atomów. Tlen trójatomowy, czyli ozon, wyczuwalny w powietrzu po burzy, w stanie ciekłym ma ciemno grantową barwę.

W równie interesujący sposób uczniowie dowiedzieli się o cząsteczkach fosforu: biały - reaktywny, zapalny w powietrzu, czerwony -stosowany w zapałkach, polimeryczny, fioletowy - polimeryczny, czarny - polimeryczny. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się siarka, która tworzy tzw. fumarole, ma wiele odmian od S8 do S20, a siarka plastyczna otrzymywana jest przez gwałtowne schłodzenie wrzącej siarki. Opowieści wzbogacone były krótkimi, interesującymi filmikami oraz unikatowymi zdjęciami, głównie z badań prof. B. Becker.

Gimnazjaliści po raz kolejny stwierdzili, że chemia jest wszechobecna w naszym życiu, a z pozoru trudne tematy mogą się okazać interesujące i zrozumiałe, szczególnie, jeśli przedstawiają je doświadczeni  wykładowcy, jak prof. dr hab. inż. B. Becker czy prof. dr hab. inż. A. Kołodziejczyk.

Dawid Zakrzewski

Anna Szynaka

Galeria zdjęć


Laureaci Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego

 W dniu 16 kwietnia 2014r. w Auli Politechniki Gdańskiej odbyła się uroczystość wręczenia zaświadczeń laureatom Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie klasy 3p: Oskar Markiewicz- laureat konkursu z fizyki i Robert Okoński-laureat konkursu z geografii. Uczniowie odebrali zaświadczenia oraz upominki z rąk Pomorskiego Kuratora Oświaty. Każdy laureat zostaje zwolniony z części egzaminu gimnazjalnego i nabywa prawo do wyboru w pierwszej kolejności dowolnej szkoły ponadgimnazjalnej. Gratulujemy!

Galeria zdjęć


Projekt EDUAR

Gimnazjum nr 3 w Malborku bierze udział w projekcie EDUAR współfinansowanym ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Szczegóły projektu.


Lekcja jezyka angielskiego na zamku

W piątek, 11 kwietnia 2014, w ramach współpracy naszego gimnazjum z Muzeum Zamkowym w Malborku, pierwsza grupa uczniów z klasy 2P razem z nauczycielem mgr Jagodą Dyl, wybrała się na zamek. O godzinie 12:00 uczniom zostały rozdane karty pracy, na których znajdowały się pytania dotyczące historii zamku. Myślę, że jako mieszkańcy Malborka, doskonale znający historię naszego grodu, nie mielibyśmy najmniejszego problemu z odpowiedzią na nie, gdyby nie fakt, że wszystkie polecenia były w języku angielskim. Uczniowie, podzieleni na dwuosobowe grupy, starali się jak najlepiej podołać zadaniu przy pomocy pani Jagody Dyl, która oprócz znakomitej znajomości języka, była również  doskonale obeznana z tematem średniowiecznej budowli. Dzięki temu, wszyscy uczniowie mogli nie tylko rozwiązać zdania, ale również stać się "bogatszymi" o kolejne doświadczenie. Po ogromnym wysiłku naszych szarych komórek, udaliśmy się na poczęstunek, który miał miejsce na terenie kompleksu zamkowego w restauracji Gothic prowadzonej przez znakomitego szefa kuchni pana Bogdana Gałązkę, który jak się okazało przyjmował od nas zamówienia również w języku angielskim. Uważam, że był to bardzo dobrze spędzony czas oraz ciekawa forma nauki. Mam nadzieję, że to nie ostatnia tego rodzaju lekcja. Kolejne grupy uczniów naszej szkoły wezmą udział w lekcjach językowych na zamku już w maju. A od następnego roku szkolnego nowo utworzona klasa pierwsza o profilu językowym będzie systematycznie brała udział w zajęciach prowadzonych na terenie muzeum.

W imieniu grupy serdecznie dziękujemy Pani Jagodzie Dyl J

Martyna Jażdżewska 2P

A oto fragment quizu:

Malbork Castle - Quiz

 

What is the name of the Lithuanian boy who was kidnapped by the Teutonic Knights and helped the duke of Lithuania, Kęstutis escape from the so-called “Witold” cell? …………………………………………….. (he has the same name as the character of one of American sit-coms).


Match  the names with the pictures.

the Teutonic Knight
Your quest is over. Should you have your answers correct, your reward will be splendid!!!!!!

Galeria zdjęć


SPRAWOZDANIE Z III MALBORSKIEJ GIMNAZJADY

W III Malborskiej Gimnazjadzie Integracyjnej, która odbyła się 26 marca 2014r.wzięło udział pięć drużyn- z Kwidzyna i Malborka. Nasza szkoła wystawiła jedną drużynę, a po dwa zespoły przygotowały do imprezy: Gimnazjum Gminne  w Malborku i Gimnazjum nr 3 w Kwidzynie .

Uroczystego otwarcia Gimnazjady dokonał dyrektor Gimnazjum nr 3 im. Stefana Batorego p. Dariusz Rowiński. Urząd Miasta Malborka reprezentowała Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych Pani Beata Żaroffe-Preuss i Pani Katarzyna Fabiańska. Całą imprezę poprowadzili inicjatorka gimnazjady p. Anna Łazarska i p. Paweł Radziszewski - nauczyciele gimnazjum.

Celem imprezy było przygotowanie osób niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie ludzi pełnosprawnych oraz ukształtowanie umiejętności życia pełnosprawnych z niepełnosprawnymi wraz z ich akceptacją. Przy czym akceptacja nie oznacza jedynie tolerancji ale także więź z osobami niepełnosprawnymi. Akceptacja to nasze hasło przewodnie -„Akceptuj mnie takim jakim Jestem. Nie patrz jak wyglądam albo jak się zachowuję -tylko akceptuj mnie"! Uczniowie rywalizowali  w 3 kategoriach. Quizomani, zawodach sportowych i umiejętnościach plastycznych. W pierwszej części  była zabawa Kalambury .  Polegała ona na tym, że kapitan zespołu losuje 2powiedzonka dotyczące zdrowego żywienia. Następną czynnością było pokazanie tego hasła bądź narysowanie jego dla swojej drużyny. Kolejnym zadaniem dla drużyn było utworzenie Piramidy zdrowego żywienia młodzieży. Uczestnicy z przygotowanych obrazków tworzyli piramidę zdrowego żywienia. Ostatnie zadanie dla drużyn w quizomani  było Koło fortuny. Kapitan każdego  zespołu podchodzi do koła fortuny i kręci kołem, wybiera daną kategorię dla swojego zespołu i wskazuje numer pytania. W drugiej części Gimnazjady zespoły rywalizowały w następujących dyscyplinach: sadzenie i zbieranie ziemniaków, wyścig z patelnią, wyścig koszykarzy, wyścig hokeistów, wyścig z dobieraniem i próba sił w przeciąganiu liny. W trzeciej części zawodnicy rywalizowali w konkursie plastycznym. Wykonanie plakatu pt. „Wszystko wiem: ćwiczę
i zdrowo jem."                                                                    

Po wszystkich konkurencjach przyszedł czas na ogłoszenie wyników. Chwilę wytchnienia drużynom zapewnił zespół uczniów z Gimnazjum nr 3 w  występ Koła teatralnego w przedstawieniu „ŚWITEZIANKA" oraz zespół „Radzio Bend". Nagrody nie były najważniejsze , lecz umiejętność działania w grupie i integracja zawodników. .Celem Gimnazjady  była likwidacja  barier społecznych i licznych zahamowani. "...Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi w swej godności i w swych prawach........."

Opracowała

Anna Łazarska

Galeria zdjęć


„Lepszy rydz niż nic”

„Lepszy rydz niż nic"

Klasa 3P w ostatnim roku swojego urzędowania w Gimnazjum przyjęła sobie za cel nadrzędny wyciąć choć kilka niezapomnianych żartów i kawałów. Pierwszego dnia kwietnia, w Prima Aprilis, postanowili zamienić się grupami na angielskim. Tak więc grupa pani Dyl trafiła do gabinetu 49, zaś podopieczni pani Szumskiej do klasy A. Jednak, niestety, okazało się, że na sucho jednej z grup nie ujdzie. Pani Dyl postanowiła zrobić sprawdzian podmienionym, a oceny wstawić „żartownisiom" ze swojej grupy... Na sprawdzianach w większości przypadków powiewało pustką, gdzieniegdzie udało się niektórym zdobyć jakiś punkt, na innych zaś znaleziono wiersze i rysunki. Należały one, jak się okazało do Karola Fijasa, który pracował pod nazwiskiem swojego kolegi z klasy Oskara Markiewicza. W jego dorobku artystycznym znalazł się rysunek rydza z podpisem „Lepszy rydz niż nic" oraz wiersz, który tutaj prezentujemy.

„Jedynka dla Markiewicza"

Zamiast pisać trudny test,
Tworzę ten przepiękny wiersz.
Żartów wszystkim się zachciało,
Teraz punktów będzie mało.
Oskar, piątki dziś zachciałeś?
Jedyneczkę lecz dostaniesz.
Ja się staram, wiersze tworzę!
Zapłatę od Ciebie przyjmę na dworze.
Już zmęczony się zrobiłem,
Bo to dzieło utworzyłem,
Czekam na wdzięczność z twojej strony,
Bądź Oskarze pochwalony!

Jesteśmy pod wrażeniem artystycznych wyczynów naszego kolegi i zastanawiamy się jakim cudem trafił on do klasy politechnicznej a nie lingwistycznej...


Justyna Okrucińska, klasa 3P
A ja jestem pod wrażeniem Twoich umiejętności językowych Justyna i nie wiem jakim cudem nie trafiłaś do klasy lingwistycznej ;).


Jagoda Dyl


Wojewódzkie Mistrzostwa Szkół w Superfarmera

27 marca 2014 roku w Sztumskim Centrum Kultury odbyły się Wojewódzkie Mistrzostwa Szkół w grze Superfarmer, których organizatorem było Wydawnictwo Granna oraz Klub Gier Planszowych Pionkolandia ze Sztumu. W rozgrywkach wzięło udział 78 uczniów z 34 szkół  z Gdańska, Sopotu, Elbląga, Chojnic, Kwidzyna, Malborka, Dzierzgonia, Starego Targu, Mikołajek Pomorskich, Ryjewa, Czernina i Żukowa. Naszą szkołę reprezentowały Ewelina Brzozowska z kl. 2 c, Marta Kussowska z kl. 1 a.

Po uroczystym przywitaniu gości omówiono zasady rywalizacji i przystąpiono do losowania stolików. Każdy z graczy rozegrał cztery partie eliminacyjne. Wyłoniono najlepszą szesnastkę półfinalistów, wśród których znalazła się Ewelina Brzozowska.

Gra trwała dość długo, wilki i lisy często wpadały i zjadały zwierzęta, w końcu tytuł SUPERFARMERA uzyskał Paweł Falkowski z Gimnazjum w Ryjewie. Dla wszystkich uczestników turnieju firma GRANNA ufundowała nagrody.       Podczas zawodów 10 uczniów odebrało nagrody specjalne za najciekawszy strój Superfarmera, a 16 najlepszych uczniów, którzy osiągnęli półfinał, zdobyło przepustkę dla szkoły do Mistrzostw Polski, które odbędą się 9 czerwca 2014 r. w Warszawie.

Lp.

Szkoła

Nazwisko i imię


Suma małe

Suma duże

1

Gim

Szymon Goliszewski


695

16

2

Podst.

Mateusz Czyż


764

14

3

Gim

Artur Brodnicki


732

14

4

Podst.

Sandra Czechowska


557

14

5

Gim

Kamil Jesionkowski


502

13

6

Podst.

Filip Połom


702

12

7

Gim

Adrian Kirsch


524

12

8

Podst.

Martyna Chudy


518

12

9

Gim

Krystian Wawryszuk


429

12

10

Podst.

Szymon Błaszkowski


634

11

11

Gim

Dawid Drózda


605

11

12

Podst.

Monika Rymarzak


585

11

13

Podst.

Emilia Lemkowska


487

11

14

Gim

Paweł Falkowski


844

10

15

Gim

Ewelina Brzozowska


645

10

16

Podst.

Patrycja Bełkowska


589

10


Galeria zdjęć


MISTRZOSTWA SZKOŁY W WIELOKROTNYM WYCISKANIU SZTANGI

W piątek 21. 03.2014 na szkolnej siłowni, odbyły się Mistrzostwa w wielokrotnym wyciskaniu sztangi. Po oficjalnym ważeniu, zawodnicy w dwóch seriach wyciskali sztangę leżąc na płaskiej ławce. Każdy z uczestników zawodów „walczył’’ z ciężarem, który był odpowiednikiem 50% jego własnej masy ciała. Aby wygrać trzeba było poprawnie wycisnąć sztangę, jak najwięcej razy. Ostatecznie podium przedstawiało się następująco:

I miejsce ● Grzegorz Kiliński 2b
● 70 razy
II miejsce ● Kacper Dańko 2b
● 56 razy
III miejsce ● Paweł Dzięcielewski 2b
● 34 razy


Konkurs wiedzy o krajach europejskich w Gimnazjum nr 3

Dnia 21 marca 2014 w naszej szkole odbył się ogólnoszkolny konkurs wiedzy na temat kultury, geografii i historii krajów, których języków naucza się w naszym Gimnazjum.

Na czwartej godzinie lekcyjnej uczniowie zespołowo rozwiązywali testy z tych języków, których się uczą w klasie. Po rozwiązaniu testów uczniowie mogli zaśpiewać swoim nauczycielom piosenki, których uczyli się na zajęciach z jezykowych. Były to:

  • U2 - „Ordinary Love ( j. angielski)
  • Remstein - „Sonne" (j. niemiecki)
  • Jeniffer Lopez i Ricky Martin - „Adrenalina" ( j. hiszpański)
  • „Zuppa Romana" ( j. włoski)
  • „Dominique" (j. francuski)

 

Klasa, która uzyskała największą liczbę punktów z danego języka otrzymała Dyplom oraz (słodką) nagrodę od Dyrektora naszego Gimnazjum. Zwycięzcami zostały następujące klasy:

  1. j. angielski - klasa 3p
  2. j. niemiecki - klasa 2c
  3. j. woski - klasa 2m
  4. j. hiszpański - klasa 2a i  klasa 2b
  5. j. francuski - klasa 1p

 

 



Urz�d miastaBIPMWCOSiR"Orze�



Projektowanie stron internetowych Malbork
Projektowanie i tworzenie stron www