Kalendarz imprez sportowych

< < Listopad 2018 > >
PnWtrCzPtSoN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

Godlo polski
bip
Orze�
Orze�
Orze�

Strona główna
Lekcja geografii po hiszpańsku

Uczniowie trzech klas uczących się języka hiszpańskiego mieli  niecodzienną lekcję  geografii  w j. hiszpańskim przeprowadzoną przez rodowitą Peruwiankę, potomkinię Inków-  Sonię Fernandez Villata. Sonia pochodzi z Cusco i w swoim kraju uczy obcokrajowców j. hiszpańskiego. Przyjechała do Polski na dwa miesiące. Została zaproszona do szkoły przez nauczycieli, którzy rozmawiają z nią przez komunikator internetowy Skype i w ten sposób uczą się j. hiszpańskiego.

Sonia opowiedziała o swoim kraju jego historii i ciekawych miejscach, a także o systemie nauczania w Peru, a wszystko to w j. hiszpańskim. Następnie uczniowie zadawali pytania dotyczące życia w Peru oraz kultury inkaskiej. Pani Bogumiła Grębska, nauczyciel  j.hiszpańskiego  w Gimnazjum nr 3 tłumaczyła trudniejsze wyrazy  dzięki  czemu wszyscy uczniowie  mogli w pełni skorzystać z lekcji i poznać nowe słownictwo. Kontakt z „żywym językiem"  jest bardzo istotny w procesie nauczania języka obcego, a kontakt  z osobą, która ma powiązania z kulturą Inków może   zachęcić  uczniów do uczenia się języków obcych oraz poznawania geografii i historii innych krajów. 

 


„Młodzi politechniczni z Gimnazjum nr3 na spotkaniu z polimerami na PG”

W dniu 11 grudnia 2013r. wszystkie trzy klasy politechniczne Gimnazjum nr 3 w Malborku wraz z wychowawcami klas Panią A. Szynaką, E. Gałką i J. Szumałą, uczestniczyły w zajęciach na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej. Uczniowie brali udział w zajęciach laboratoryjnych dotyczących właściwości polimerów i ich cech charakterystycznych, pozwalających na identyfikację tworzywa. Ćwiczenia przygotował i prowadził dr inż. M. Strankowski. Młodzież dowiedziała się, na czym polega różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, jak również, że do identyfikacji polimeru wystarczają proste procedury. Obejmują one takie próby, jak zachowanie się w czasie rozkładu termicznego, rozpuszczalność i zachodzące z udziałem polimeru reakcje barwne. Uczniowie sporządzali notatki, a na następnych zajęciach będą samodzielnie identyfikować polimery. Po tak interesującej części praktycznej, zaciekawienie wzbudziła treść wykładów prowadzonych przez dr. hab. inż. Janusza Datta, prof. dr hab. inż. Aleksandra Kołodziejczyka i dr hab. inż. Krystynę Dzierzbicką.

„Szczypta wiedzy o antybiotykach" - tak brzmiał tytuł pierwszego wykładu prowadzonego przez dr hab. inż. Krystynę Dzierzbicką. Celem wykładu było przybliżenie uczniom antybiotyków-związków o zróżnicowanej budowie chemicznej, które w małych stężeniach działają zabójczo lub statycznie na drobnoustroje. Młodzież dowiedziała się również, że opracowanie nowego leku jest wyzwaniem pod względem koncepcyjnym, ekonomicznym oraz technicznym, pracą wymagającą olbrzymiego wkładu, projektowaniem nowych struktur chemicznym bądź modyfikacją leków już istniejących, pod kątem optymalizacji skuteczności. Badania kliniczne nad nimi zajmują III fazy badań. Uczniowie usłyszeli, że są dwa rodzaje antybiotyków: antybiotyki bakteriostatyczne, które zmieniają metabolizm komórki bakteryjnej, uniemożliwiają jej rozrost i namnażanie, a także  antybiotyki bakteriobójcze, które zabijają komórki bakteryjne. Na zakończenie dowiedzieli się także, co to jest antybiotykooporność oraz jakie są nieporządne działania antybiotyków.

Natomiast na wykładzie prowadzonym przez dr. hab. inż. Janusza Datta pod tytułem „Jak tworzywa sztuczne kształtują środowisko człowieka", zapoznano gimnazjalistów z polimerami, czyli gigantycznymi cząsteczkami powstałymi w procesie polimeryzacji, t.j. reakcji łączenia wielu, często wielu tysięcy, jednakowych cząsteczek zwanych monomerami. Tworzywa sztuczne to umocnione materiały składające się z polimerów, a tworzywa polimerowe potocznie nazywane są plastikami. Ku zdumieniu uczniów okazało się, że prognozy przewidują ciągły wzrost produkcji tworzyw sztucznych i gumy na poziomie ok. 3,5% rocznie. Gimnazjaliści dowiedzieli się, że recykling to wykorzystywanie odpadów lub zużytych elementów (np. części urządzeń) do wytwarzania nowych produkcji oraz poznali cele i rodzaje recyklingu.

Ostatni, bardzo ciekawie przedstawiony temat przez prof. dr hab. inż. Aleksandra Kołodziejczyka pt. „Narkotyki - dar natury czy przekleństwo". Uczniowie dowiedzieli się, że narkotyki znane i używane są od tysięcy lat. Nazwano je „białą śmiercią" i zaczęły zagrażać cywilizacji. Są to substancje psychoaktywne, które wywołują euforię, powodują uzależnienie psychiczne i fizyczne. Młodzież dowiedziała się m.in. o szkodliwości dopalaczy, marihuany, ekstazy, która cieszy się dużym powodzeniem na dyskotekach.  Niezmiernie ciekawe było, że fenyloetyloamina - hormon miłości, wytwarzany przez organizm ludzki  w stanach emocjonalnych jest naturalnym analogiem amfetaminy. W XIX  w. kokainę stosowano do leczenia melancholii, histerii, astmy, depresji, kataru siennego, czy do miejscowego znieczulenia. Uczniowie słuchali z wielkim zainteresowaniem, jakie są skutki zażywania morfiny, heroiny, opium, amfetaminy, co to jest głód narkotykowy czy detoks.

Wykłady jak i zajęcia w laboratorium były bardzo interesujące, a uczniowie z niecierpliwością czekają już na kolejne.

Dawid Zakrzewski IIp

 



Urz�d miastaBIPMWCOSiR"Orze�



Projektowanie stron internetowych Malbork
Projektowanie i tworzenie stron www